Огляд бездротової акустики DALI Callisto 6 C
Знайомство із сімейством бездротової акустики DALI Callisto ми почали з поличних колонок Callisto 2 С, і ось настав час уважніше вивчити їх підлогових побратимів. Тим більше, що саме в секторі повноформатних «веж» класу hi-fi подібні рішення поки що зустрічаються вкрай рідко.
Як і більш компактні «двійки», на перший погляд Callisto 6 C здаються системами цілком собі класичними. У всякому разі, очі меломанам старого загартування не ріжуть ніякі органи управління і дисплеї. З іншого боку, "олдскульним" їх дизайн теж не назвеш. Особливо якщо на злегка вигнуту фронтальну панель надіти гриль, який візуально ділить фасад на квадрати і перетворює колонку майже в конструктивістський арт-об'єкт. А варто провести долонею по верхній панелі, як образ знаходить неабияку частку футуризму: під динаміками загоряється лінійка місячно-білих світлодіодів, що відображають поточний рівень посилення.
Інтегрована бездротова система, ретельно замаскована під класику. Або старий добрий Hi-Fi, наділений просунутим функціоналом?
Втім, призначені для користувача особливості і функціонал зв'язки акустики Callisto з комутаційним модулем Sound Hub я описав в тесті поличной моделі, так що на цей раз хотілося більш детально зупинитися на внутрішньому устрії колонок і конструктивних тонкощах їх компонентів. Тим більше, що можливості і начинка обох моделей здебільшого однакова, а значить, обидва матеріали зможуть органічно один одного доповнити.
Дві вежі
Отже, «вежі» Callisto 6 C озброєні чотирма динаміками, верхня пара яких є фірмовий гібридний твітер, що складається з купольного та стрічкового супертвітеру. Цікаво, що обидва драйвера змонтовані на єдиній опорній пластині (це добре помітно по близькоспорідненим моделям Rubicon), але в разі Callisto вони розділені, а магнитостатичний супертвітер декорований круглою темною сіточкою. За словами дизайнерів DALI, таким чином вони хотіли ще раз підкреслити класичну HiFi-ву сутність нової розробки.
Випромінюючим елементом супертвітеру служить поміщена в потужне магнітне поле найтонша стрічка шириною 17 і довжиною 45 мм, на яку нанесені чотири струмопровідні доріжки. Сильні сторони планарних пискавок добре відомі - це великий кут дисперсії, тобто широка спрямованість випромінювання, плюс здатність з відносно низькими спотвореннями працювати на частотах далеко за планкою 20 кГц. Зворотний бік медалі в тому, що узгодження їх з іншими випромінювачами, особливо фазовим, зазвичай виливається для розробників в неабиякий головний біль. Але саме на цій темі конструктори DALI з'їли не одну собаку - стрічкові твітери вони вже давно і успішно використовують мало не у всіх моделях ТОП-вого і середнього рівня. У нашому випадку верхня заявлена межа відтворення акустики розташована на 30 кГц (при нерівномірності ± 3 дБ).
Дивлячись на динаміки в розрізі,
починаєш з великим розумінням ставитися до цифр на ціннику
Для кращого узгодження з планарним випромінювачем, 29-міліметрова мембрана купольного твітера виконана з тканини настільки м'якої та легкої, що антирезонансне просочення заодно використовується для утримання стабільної форми купола. Звукова котушка для термостабілізації оточена надтонким шаром магнітної рідини.
Подробиці про поділ частот на драйверах виробник не розкриває, відомо лише, що відбувається воно в два етапи: спочатку в цифровому вигляді засобами DSP, а потім за допомогою аналогових фільтрів. Ризикну припустити, що на ВЧ-збірку надходить виділена DSP смуга з нижньою межею 2,6 кГц, а вже всередині блоку вона додатково ділиться класичним кросовером.
Тепер саме час розібратися з відтворенням СЧ/НЧ. За все, що діється нижче позначених 2,6 кГц, у «шісток» відповідає пара 6,5-дюймових динамічних головок. Власне, в наявності другого вуфера (а також другого закритого порту) і полягає їх єдина значуща відміна від поличних побратимів, за винятком розмірів тіла, зрозуміло.
У динаміках використані багато відомих фірмових розробок, на зразок дифузорів з довговолокнистої целюлози і магнітні елементи SMC, що мають низьку електропровідність, а значить - здатність мінімізувати спотворення. Однак точною копією драйверів, які використовуються в лінійках Opticon або Rubicon, ці головки не є. Справа в тому, що можливість повністю контролювати звуковий тракт дозволила творцям Callisto більш точно оптимізувати параметри акустики, не закладаючись на фактор невизначеності у виборі користувачем підсилювача потужності. Наприклад, центруюча шайба тут зроблена більш гнучкою і податливою, що дозволило поліпшити лінійність системи без ризику пошкодити конструкцію на високих рівнях гучності.
Для збереження монолітної жорсткості конструкції
СЧ/НЧ-драйвери притягнуті до корпусу сім'ю болтами
Корпуси Callisto виготовляються в Данії, недалеко від основного виробництва DALI. Вони скомпоновані з масивних панелей МДФ товщиною 25 мм і встановлюються на точені сталеві шипи.
Зовнішня обробка - матовий вініл, зрозуміло, з імітацією фактури натурального дерева. З огляду на загальний стиль в дусі класичного Hi-Fi, якогось іншого оформлення очікувати було б дивно, хіба що помріяти про справжній шпон. До речі, з огляду на значну вартість колонок, думка не така вже й крамольна.
Підлогові колонки посилені трьома внутрішніми перегородками з широкими вирізами для безперешкодного переміщення повітряних мас. Фазоінверторів тут два, і налаштовані вони на 40 Гц, тобто шістьма герцами нижче, ніж у поличних колонок.
Цифровим шляхом
Сигнал на колонки потрапляє по бездротовому каналу, судячи з усього, реалізованому на базі протоколу KleerNet. Він відрізняється можливістю передавати некомпресовані аудіопотоки з досить низькими затримками і без випадінь, пов'язаних з численними перешкодами і колізіями, викликаними перенаселеністю діапазонів Wi-Fi. Для колонок Callisto загальна латентність виведення звуку становить близько 25 мс, що дуже непогано для бездротової системи і запросто компенсується будь-яким пристойним AV-ресивером для точної синхронізації голосу і картинки в домашньому кінотеатрі.
30-бітний цифровий потік, що приймається колонкою, являє собою аудіосигнал 24 біт/96 кГц в форматі I2C, доповнений службовими і керуючими командами. Тією же шиною I2C, тільки вже в провідній її реалізації, аудиопотік потрапляє в DSP, а потім на ЦАП, реалізований, ні багато ні мало, на чіпі Burr Brown PCM1796 в балансному включенні. Наскрізне використання інтерфейсу I2C - важливий момент, оскільки дозволяє не розганяти джиттер і зберегти динамічний діапазон на рівні 123 дБ.
Дротове підключення можливо тільки через аналоговий «тюльпан»,
порт USB призначений виключно для оновлення прошивки
Одержаний аналоговий сигнал прямо потрапляє на підсилювач класу D, побудований за схемою із загальною зворотним зв'язком і самостабілізації. Його заявлений коефіцієнт нелінійних спотворень становить 0,005% для діапазону 20 Гц - 20 кГц на потужності 1 Вт, і збільшується до 0,015-0,03% (в залежності від частоти) при посиленні 30 Вт. А вказане в багатьох рекламних матеріалах значення 250 Вт - це потужність, яку здатний видавати блок живлення при пікових навантаженнях тривалістю не більше п'яти секунд. До речі, забігаючи трохи вперед, скажу, що типового почерку примітивних імпульсних підсилювачів у вигляді акцентованою сухості на ВЧ в даному випадку не відчувається абсолютно.
Плата імпульсного посилення
Дуже грамотно організована в екосистемі Callisto регулювання гучності. Оскільки колонки в стереопарі рівноправні, обидві вони оснащені однаковими невидимими тачпадом, контролери яких, однак, безпосередньо ніякого впливу на роботу вбудованого підсилювача не роблять. З будь-якої АС, так само як і з пульта дистанційного керування модуля Sound Hub, команда зміни гучності потрапляє в централізовану систему обробки, яка одночасно задає значення гучності на входах аналогового посилення всіх колонок - в інших ділянках тракту ніякі маніпуляції з сигналом не передбачені.
Sound Hub являє собою інтегровану цифрову платформу,
здатну повністю забезпечити музичне оформлення житлового простору
А ось комутаційні можливості Callisto у відриві від Sound Hub вражаючими не назвеш. Повна інтеграція радіочастотної, цифрової і підсилювальної частини при всіх її вищеописаних перевагах передбачає підключення зовнішнього джерела лише через аналоговий тюльпан. На ньому сигнал тут же оцифровується, щоб бути пропущеним через парадні ворота I2C і знову перетворитися в аналогову форму. Безпосередньо по цифрі підключитися можна - порти відсутні, швидше за все, через те, що безпосередня передача потоку з однієї колонки на іншу неможлива, а значить, і стереоконфігурацію побудувати вкрай проблематично.
Одним словом, заощадити на Sound Hub і використовувати колонки як дротові активні монітори не вдасться. Але витратившись на нього, ви разом отримуєте не просто повний комутаційний набір, але практично закінчену систему з досить значним функціоналом.
Контроль басу
Що стосується звучання, то в порівнянні з молодшими братами підлогові «шістки» передбачувано опинилися наділені більш значним низькочастотних потенціалом.
Труби фазоіверторів закріплені не менш добротно, ніж динаміки
Про нього трохи пізніше, а поки про приємної несподіванки - нехай трохи, але підросла динаміка на середніх і середньо-високих частотах. Вокал, особливо жіночий, колонки розкривають сміливо і рельєфно, але при цьому практично не допускаючи неточностей в тональному балансі. Музична сцена, в загальному, порадувала і шириною, і обсягом, і точністю позиціонування образів. Тут хочеться зробити невелике уточнення. DALI рекомендує не зміщувати акустичні осі своїх колонок з стрічковими випромінювачами в напрямку слухача, залишаючи акустику стояти рівно по фронту. В даному випадку це правило діє далеко не для будь-якого музичного матеріалу. При помірній кількості високих і середньо-високих складових, які дивляться в протилежну стіну твітери можуть злегка змащувати фокусування в сцені, зрозуміло, якщо приміщення не має відповідної акустичної підготовки.
Але це вже тонкощі інсталяції, а за великим рахунком Callisto 6 C видають відкритий, живий і динамічний звук дійсно високого класу. Тобто, як мінімум, не гірше переважної більшості класичних комплектів тієї ж цінової групи. Відчувається, що отримавши в свої руки повний контроль над посиленням, інженери DALI дійсно вкрай серйозно підійшли до інтеграції електронного і акустичного тракту в єдиний, відмінно збалансований механізм.
І, зрозуміло, саме на басах відмінно відчувається повний контроль і абсолютна керованість випромінювачів. Особливо вразило, що ні на зниженій, ні на зухвало високій гучності НЧ не втрачають швидкості і розбірливості. Та й їх нижня межа, офіційно позначена на 37 Гц, цілком допускає комфортне відтворення навіть симфонічної музики, насиченої різноплановими акустичними басами. Правда, тут криється певна небезпека. Тонни наднизьких частот пара 6,5-дюймових драйверів видати, ясна річ, не в змозі, а ось зайве акцентувати середньо-низький діапазон непродуманим розміщенням або неточною рум-корекцією в разі «шісток» можна запросто.
Так що майте на увазі, Callisto 6 C здатні гармонійно озвучити простір вельми серйозних розмірів, але вкрай важливо приділити достатню увагу їх позиціонуванню в приміщенні. Благо, можливості для цього найширші, адже проводів до підсилювача тягнути не треба.
Переваги: дійсно Хай-Файне звучання, без жодних знижок на відсутність проводів, сумісність з онлайн-сервісами і мережевими сховищами за допомогою модуля BluOS для Sound Hub, непомітний, але стильний дизайн.
- Аудіофільські "вуха" DALI IO-8 можуть кинути виклик лідерам ринкуВідеоогляд навушників преміум-классу, ДаніяАудіофільські "вуха" DALI IO-8 можуть кинути виклик лідерам ринку
- DALI Oberon ON-WALL С — подарують вам незабутні емоції та гармонійно впишуться в інтер'єрНастінні бездротові колонки DALI — «активована» версія бюджетної серії OberonDALI Oberon ON-WALL С — подарують вам незабутні емоції та гармонійно впишуться в інтер'єр